INTÉZMÉNYI
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROGRAM
Dimbes-dombos Óvoda Sóskút
KÉSZÍTETTE: Bereczkiné Ulehla Anna intézményvezető
1. BEVEZETÉS
A Sóskúti Napköziotthonos óvoda működését helyi
nevelési programja alapján végzi. A program mind a belső mind a külső partneri
igényeknek megfelelő - a társadalmi gyakorlatra, az életre való felkészítésre
helyezi a nevelés hangsúlyát, amit nevelési elveiben megjelenít.
Minőségfejlesztő tevékenységét is ezeknek az elveknek az előtérbe helyezésével
kívánja megvalósítani.
2. MINŐSÉGPOLITIKA
2.
1. Küldetésnyilatkozatunk:
·
A nevelésünkre bízott gyermekeknek óvodai
életét igyekszünk örömtelivé, minél teljesebbé tenni.
·
Arra törekszünk, hogy a tevékenységeken
keresztül és a tevékenységek által biztosítsuk gyermekeink személyiségének
minden oldalú kibontakoztatását.
·
Szakmai segítőként szoros kapcsolatot
kívánunk ápolni a szülőkkel a gyermekek sikeres nevelése érdekében.
·
Szem előtt tartjuk a fenntartói igényeket,
melyeknek konszenzus útján szakmaiságot szem előtt tartva megkívánunk felelni.
2.
2. Jövőkép:
·
Nevelőmunkánk során a gyermekek életkori
sajátosságainak figyelembe vételével minden lehetőséget kihasználunk az
anyanyelvi kultúra megalapozására, és fejlesztésére a kommunikációra és
kooperációra képes gyermekek nevelésére. Nevelőtevékenységünk során ugyanilyen
hangsúlyt kap az egészséges életmód szokásainak kialakítása, a természet és a
környezet megismertetése, megszerettetése, pozitív érzelmi viszony
megalapozása, hogy a gyermekek otthon érezzék magukat kistérségünkben. A
nevelőtestület valamint a nevelőközösség
elkötelezettségét jelzi, hogy differenciált szemléletmóddal gyermeki személyre
szabott nevelő hatások megtervezésével törekszik a jövőkép megvalósítására.
·
Anyagi lehetőségeink optimális
kihasználására törekszünk, élünk az esetleges pályázati alkalmakkal, szponzori
segítséggel, menedzseljük intézményünket.
·
A gyermekek sokoldalú fejlesztéséhez
speciális végzettségű szakemberekké kívánunk válni. Legyen közöttünk fejlesztő
pedagógus, környezeti nevelő, sajátos nevelésű igényű gyermekek fejlesztéséhez
( autizmus ) képzett óvodapedagógus, és
néptánc oktatói végzettségű óvodapedagógus.
2.3. Minőségcéljaink
v Rövidtávú minőségcélunk:
·
Igyekszünk az intézmény optimális
kihasználására mind szakmai mind pénzügyi tekintetben.
·
Mindnyájan vállaljuk, hogy az
óvodapedagógusok részt vesznek nevelési céljainkat segítő pedagógus
továbbképzéseken, illetve a nevelőközösség egésze vállalja az intézményen
belüli képzésen való részvételét.
·
Felkutatjuk, és alkalmazzunk az óvodában
alkalmazható minőségfejlesztési mérési módszereket.
v Hosszú távú minőségcélunk:
·
Folyamatosan szem előtt tartjuk a gyermekekkel
való foglalkozást, a gyermekek érdekében tett szakmai munka és egyéb teendőink
arányát.
·
A várható demográfiai változásokra
folyamatosan készülünk.
3. MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
3.1. A vezetés elkötelezettsége és felelőssége
Sóskút Község Dimbes-dombos
Óvodájának vezetése a vezetéselmélet egyik legnagyobb szakemberének, Maslownak
a szavait fogadja el minőségfejlesztő munkájának alapjául:
„Mindenki
igényli a stabil, magas önértékelést, az önbecsülést
és
a mások általi értékelést.
Az önértékelési szükségletek kielégítése az
önbizalom,
az
értéktudat, az erő, a képesség és az alkalmasság érzésére vezet, arra,
hogy
hasznos az ember és szüksége van rá a világnak.”
Az idézet alapján az óvoda
vezetése az intézmény minden belső és
külső partnerére odafigyelve kívánja a minőség érdekében munkájának színvonalát
folyamatosan emelve biztosítani. Az intézmény vezetése mindenkor odafigyel a
törvényes intézkedések megtételére, a jogszerű működés biztosítására. Az
intézmény vezetése az elért eredményeket elismerve vállalja az értékek
megtartását, és a szervezeti kultúra fejlesztéshez szükséges erőforrások
megteremtésére törekszik. Az intézményi vezetés elkötelezett az óvodai
innováció tekintetében. Megtesz mindent azért, hogy az intézmény felszereltsége
megfeleljen a 21. század követelményeinek. Folyamatosan fejleszti tudását, amit
minden dolgozótól is elvár. Biztosítja a nevelőknek, hogy tájékozottak legyenek
a legújabb pedagógiai és pszichológiai tudományos kutatások, továbbá
módszertani ismeretek terén.
3.1.1. Jogszerű törvényes működés
Az
1993. évi többször módosított LXXIX. törvény a közoktatásról 54.§ (1)
értelmében:
„A közoktatási intézmény vezetője
felelős az intézmény szakszerű és törvényes működésért…”
A folyamatos törvényes működés
feltételezi a vezetőség részéről naprakész ismeretek meglétét a szakmai,
munkáltatói és pénzügyi területeken. Ennek érdekében a vezetés feladata a
törvényi változások folyamatos figyelése, a Magyar Közlöny megjelenése utáni
vizsgálata, az intézményre vonatkozó jogszabályok és rendeletek értelmezése,
archiválása, továbbá a hozzáférés biztosítása minden dolgozó részére.
Jogszerű
törvényes működés
|
Ki végzi? |
Milyen eszköz
által?
|
Milyen
módszerrel?
|
Mikor?
|
Hol?
|
Jogszabály változások figyelése
|
Óvodavezető
|
Alapító okirat
SZMSZ
Házirend
IMIP
|
Dokumentációelemzés, továbbképzésen, előadáson való
részvétel
|
Aktuálisan, a közlöny megjelenését és törvényi változást
követően
|
A vezetői irodában
|
Belső ellenőrzések a törvényesség jegyében
|
Óvodavezető
és
helyettes
|
Tanügyi dok:
-
Mulasztási naplók,
-
Helyettesítési napló,
-
Törzskönyv
Eszközjegyzék
Munkáltatói
dok.:
-
Besorolá-
Sok
-
Továbbképzési terv
|
Dokumentáció elemzése, értékelése
|
Gyermeklétszámfélévente többi tanügyi dokumentumok évente
Eszközjegyzék évente
Munkált dokumentumok évente
|
A vezetői irodában
|
Balesetvédelmi szabályzat
|
Bejárás
|
Balesetvédelem évente
|
Az óvoda területén, mindenhol
|
3.1.2.
Tervezés
Az intézmény működését
meghatározó dokumentumok elkészítésének és felülvizsgálatának rendje:
Dokumentum neve
|
Fajtája
|
Célja
|
Érvényesítésé-
nek rendje
|
Érvényesítés ideje
|
Felülvizsgálat felelőse
|
Felülvizsgálat ideje
|
Óvodavezetői
pályázat
|
Szakmai,
vezetési
|
Stratégiailag a
működés meghatározása
|
Nevelőtestület
véleményezi,
Képviselő-
Testület
jóváhagyja
|
Vezetői
kinevezés ideje
|
Nevelőtestület
|
Vezetői ciklus vége
|
Helyi óvodai
program
|
Szakmai,
alapvető
|
Szakmai munka
szabályozása
|
Nevelőtestület
elfogadja,
SzMK
véleményezi,
Közoktatási
szakértő véleményt nyilvánít
Képviselő-
Testület
jóváhagyja
|
Visszavonásig
|
Óvodavezető
|
Törvényi
változáskor, illetve igény esetén
|
Intézményi
minőségirányí-tási program
|
Ellenőrzés
minőségfejlesz-
tési
|
A szervezet
minőségfejlesz-
tésének szabá-
lyozása
|
Alkalmazotti
közösség elfogadja,
SzMK
véleményezi,
Képviselő-testület
jóváhagyja
|
Visszavonásig
|
Minőségfejlesz-
tési felelős
|
Törvényi
változáskor, illetve igény esetén
|
Szervezeti
működési szabályzat
|
Tanügyi
|
Belső
munkavégzés szabályozása
|
Nevelőtestület
elfogadja,
SzMK
véleményezi,
Képviselő-testület
jóváhagyja
|
Visszavonásig
|
Óvodavezető
|
Törvényi
változáskor illetve igény esetén
|
Házirend
|
Tanügyi
|
Szülői és
gyermeki jogok és kötelességek szabályozása
|
Nevelőtestület
elfogadja,
SzMK
véleményezi,
Képviselő-testület
jóváhagyja
|
Visszavonásig
|
Óvodavezető
|
Törvényi
változáskor illetve igény esetén
|
|
|
|
|
|
|
|
Éves munkaterv
|
Szakmai
|
Szakmai munka
szabályozása
|
Nevelőtestület
elfogadja
|
1 tanév
|
Óvodavezető
|
Megvalósulás
során
|
3.1.3.
Vezetői ellenőrzés, értékelés
Az 1993. Évi LXXIX. tv. a
közoktatásról „54.§ (1)
A közoktatási intézmény vezetője
felelős az intézmény szakszerű és törvényes működéséért, a takarékos
gazdálkodásért, gyakorolja a munkáltatói jogokat, és dönt az intézmény
működésével kapcsolatban minden olyan ügyben, amelyet jogszabály, vagy
kollektív szerződés (közalkalmazotti
szabályzat) nem utal más hatáskörébe…”
¨
A belső, vezetői ellenőrzés rendjét az
évente elkészítendő, nyilvános ellenőrzési terv tartalmazza. (1. sz. melléklet)
¨
Az óvodavezető szükség szerint eseti
ellenőrzést is végezhet, amelyet előre nem jelent be.
(Kt. 107§(9)
¨
A nevelőmunka belső ellenőrzésére jogosult
az óvoda vezetője, az óvodavezető-helyettes, illetve esetenként
minőségirányítási felelős.
¨
Az óvodavezető közvetlenül ellenőrzi az
óvodavezető-helyettes és a minőségi vezető nevelőmunkáját.
¨
Az ellenőrzés módszerei: szempontok
szerinti csoportlátogatás, vagy/és beszámoltatás írásban, vagy szóban.
¨
A dajkák és az
Önkormányzat által foglalkoztatott karbantartó munkájának ellenőrzését az
óvodavezető-helyettes végzi szemlézéssel, vagy/és beszámoltatással szóban, vagy
írásban. Az ellenőrzésről az óvodavezető-helyettes köteles jegyzőkönyvet
készíteni, melyet a vezetőnek nyújt be.
¨
Az ellenőrzés
tapasztalatait az érintettel egyénileg kell megbeszélni. A megbeszélésen az
óvodavezetés tagjai részt vehetnek. Az ellenőrzés tapasztalatait a
személyiségjogok megsértése nélkül, jobbító szándékkal lehet a közösség elé
tárni nevelőtestületi, vagy munkatársi értekezleten.
3.1.4.
Minőségbiztosítási rendszer működtetése az óvodán belül
v
Az intézmény
belső működési rendje
¨
Az intézményi
minőségfejlesztésért felelős az óvodavezető.
¨
A minőségfejlesztő
munkavégzés operatív irányítója az intézményi minőségirányítási felelős.
¨
A minőségirányítási
felelőst a nevelőtestületi tagok közül választja az alkalmazotti közösség. A
választás nyílt szavazással történik.
¨
A minőségirányítási
felelős választása egy nevelési évre történik, de többször is
meghosszabbítható. Év közbeni választásra rendkívüli esetben kerülhet sor. (A
megbízott tartósan távol marad a munkavégzéstől, vagy a munkaviszonya
megszűnik.)
¨
A minőségirányítási
megbízott indoklás nélkül csak a nevelési elteltével mondhat le. Nevelési év
alatt, rendkívüli megbízott választásra rendkívüli esetben, vagy a megbízott
fegyelmi vétségekor kerülhet sor.
¨
A minőségirányítási
megbízott, munkájának elismeréséért az intézménynek biztosított kiemelt
munkavégzésért járó kereset kiegészítés 200%-át kapja.
¨
A minőségirányítási
felelős köteles a minőségfejlesztési feladatokat koordinálni, az operatív
feladatokat megszervezni, irányítani és levezetni. A feladat végzéséhez
segítséget kérhet az intézmény vezetőjétől, akivel a döntést igénylő
kérdésekben köteles egyeztetni.
¨
A minőségirányítási
felelős feladata a minőségfejlesztési információs tábla folyamatos kezelése.
¨
A minőségirányítási
felelős egy-egy munkafolyamat befejezésekor köteles az alkalmazotti közösségnek
összefoglaló beszámolót készíteni. A beszámolónak a továbbhaladást szolgáló
javaslatokat is kell tartalmaznia.
v
Az intézmény
működésének értékelése, intézményi önértékelés
A partneri elvárásoknak való
megfelelés és a hatékonyság biztosítása érdekében az intézmény a helyi nevelési
program teljes körű beválás vizsgálatának elvégzését háromévente elvégzi a
következő hálótervben szabályozott módon:
Az értékelés területe |
Az értékelés
célja
|
Az értékelés
eszköze
|
Az értékelés
felelőse
|
Az értékelés
ideje
| ||||
rendszer
|
Tárgyi feltételek
|
Külső-belső tér
|
Eszköz rendszernek megfelelés
|
Pipalista
|
Óvodavezető
|
Évente júniusban
| ||
Tanulást segítő eszközök
|
HOP-nak megfelelés
|
Pipalista
|
Óvodapedagó-
gusok
|
Évente augusztusban
| ||||
Személyi feltételek
|
Nevelőtes-
tület
|
HOP-nak megfelelés
|
Továbbképzési terv elemzése
|
Óvodavezető-helyettes
|
Évente februárban
| |||
Segítők
|
Végzettség
|
Dokumentumok elemzése
|
Óvodavezető-helyettes
|
Évente augusztusban
| ||||
2. Megrendelő
|
Szülő
|
-
Környezet
-
Kapcsolatok
-
Nevelés
-
Információ területeiről vélemény
|
Kérdőív
|
Csoportvezető óvónők
|
Évente szeptember
| |||
Iskola
|
Interjú
|
Nagycsoportos óvónők
|
Évente október április
| |||||
Fenntartó
|
Interjú
|
Óvodavezető
|
Évente májusban
| |||||
3. Pedagógiai munka
|
Szakmai dokumen-
tumok
|
Csoportnap-
Lók
|
HOP-nak megfelelés
|
Összehasonlító
lista
alapján,
melyet
aktuálisan
állítják
össze az
érintettek
|
Óvodavezető
|
Évente kétszer
| ||
Személyiség lapok
|
Egyéni fejlesztés
|
Óvodavezető
|
Évente kétszer
| |||||
Nevelő-fejlesztő munka
|
Egészséges életmód
|
HOP
Célrendszeréhez
Való
Közelítés
|
Az óvónők a saját csoportjukban, önellenőrzés keretében
|
Évente részterületet
| ||||
Mozgás
|
3 évente
| |||||||
Játék
|
Évente részterületet
| |||||||
Munka
|
3 évente
| |||||||
Érzelmi nevelés
| ||||||||
Évente részterületet
| ||||||||
Szocializáció
| ||||||||
Évente
| ||||||||
Értelmi nevelés
|
Évente részterületet
| |||||||
v
Az intézmény működésének javítása a
fejlesztése
A feltételrendszer, a
megrendelők elégedettségének és a pedagógiai munkának a vizsgálata után
összehasonlító elemzést végzünk. Felállítjuk a javítást kívánó területek jegyzékét.
Meghatározzuk a végrehajtás prioritását. Tervet készítünk a javítandó
területekről. A PDCA ciklust alkalmazva bevezetjük a kitűzött területre
vonatkozó szabályozást.
3.2. Partnerkapcsolatok feltárása és irányítása
v A partnerek azonosítása, igényeinek és elégedettségének mérése
Közvetlen (belső ) partnerek | |||||
Partnerek
|
A partnerek
képviselői
|
Az azonosítás
gyakorisága
|
Az elégedettség
vizsg. módszere
|
A vizsgálat
gyakorisága
|
A vizsgálat
értékelési helye
|
Óvodavezető
|
Intézmény vezető helyettes
|
A vezetői pályáztatás ideje 5 év
|
Interjú
|
3 évente
|
Munkatársi értekezleten, faliújságon
|
Óvónők
|
Óvodavezető
|
Évente
|
Kérdőív
|
3 évente
|
Nevelőtestületi értekezleten, faliújságon
|
Dajkák
|
Óvodavezető
|
Évente
|
Kérdőív
|
3 évente
|
Munkatársi értekezleten, faliújságon
|
Gyerekek
|
-
|
Évente
|
Beszélgetések alkalmával,
kérdőív
|
Évente
|
Megbeszéléssel, magyarázattal
|
Közvetlen (külső) partnerek | |||||
Partnerek
|
A partnerek
képviselője
|
Az azonosítás
gyakorisága
|
Az elégedettség
vizsgálati módszere
|
A vizsgálat
gyakorisága
|
A vizsgálat
értékélési helye
|
Szülő[1]
|
SZMK elnöke
|
Évente
|
Kérdőív
|
Évente
|
Csop. Szül. ért. Hirdetőtábla
|
Fenntartó
|
Okt. Biz elnöke
|
Irányított interjú
|
Évente
|
Beszámoló, megbeszélés
| |
Iskola[2]
|
Alsós munkak. vezetője
|
Irányított interjú
|
Évente
|
Megbeszélés, jegyzőkönyv
| |
Egészségügy
|
Védőnő
|
Irányított interjú
|
Kétévente
|
Megbeszélés, jegyzőkönyv
| |
Szoc. Ágazat
|
Gyermekj. szolg. vezetője
|
Irányított interjú
|
Kétévente
|
Megbeszélés, jegyzőkönyv
| |
Szakszolgálat
|
Nevelési tan vez.
|
Irányított interjú
|
Kétévente
|
Megbeszélés jegyzőkönyv
|
v Kommunikáció a partnerekkel
Az intézményi hatékony működés
alapja a jó kommunikációáramlás és az információcsere folyamatos működtetése.
Az óvodában a belső kapcsolattartást a következőképpen kívánjuk működtetni:
Ø
A napi kapcsolatok során az egyazon
csoportban dolgozók heti váltásban dolgoznak. A heti munkát a délelőttös
óvodapedagógus határozza meg.
Ø
Az egy csoportban dolgozóknak
együttműködési kötelezettségük van. Állandó egyeztetéssel azonos nevelési elvek
alapján kötelesek végezni a nevelőmunkájukat, képviselni nézeteiket másokkal
szemben.
Ø
A nevelőközösség havonta tart kötelező
értekezletet, melyen egyeztetik a következő időszak feladatait.
Az
egyes partnerek kiszámítható együttműködési formáit az alábbi táblázat
tartalmazza:
Partner
|
Partner
képviselője
|
Intézményi kapcsolattartó |
Kapcsolat
formája
|
Kapcsolat
gyakorisága
|
Óvónők
|
Minőségi vezető
|
Óvodavezető helyettes
|
Nevelőtestületi ért., nevelés nélküli munkanap
|
Évente 5 alkalom
|
Alkalmazottak
|
Minőségi vezető
|
Óvodavezető
|
Alkalmazotti értekezlet
|
Évente 5 alkalommal
|
Dajkák
|
Minőségi vezető
|
Óvodavezető helyettes
|
Munkatársi ért., eseti megbeszélés
|
Évente 2-3 alkalom
|
Szülők
|
SZMK elnöke
|
Óvodavezető
|
Szülői ért., fogadóóra, közös ünnepek,
|
Évente 2 szül. ért.,egy összevont, tájékoztató jellegű, havonta fogadóóra, évente 1 nyílt nap
|
Fenntartó
|
Gazdasági vezető,
Polgármester
|
Óvodavezető
|
Megbeszélés, beszámoló
|
Havonta
|
Iskola
|
Alsós tanító nénik
|
Nagycsoportos óvónők
|
Az intézményekben kölcsönös részvétel
|
Évente 2x
|
Szakszolgálat
|
Szakszolg. vezetője
|
Óvodavezető
|
Megbeszélés, értekezlet, írásos anyag
|
Szükség esetén
|
Egészség-
ügy
|
Védőnő
|
Óvodavezető
|
Megbeszélés, értekezlet
|
Havonta védőnői, évente orvosi vizsgálat, szűrés
|
Alapítvány
|
Kuratórium elnöke
|
Óvodavez. Helyettes
|
Értekezlet, megbeszélés
|
Esetenként, munkaterv alapján
|
Szoc. ágazat
|
Gyermekj. Szolg. vezetője
|
Gyermekv. felelős
|
Egyeztető értekezlet, írásos anyag
|
Havonta, vagy esetenként
|
3.3. Nevelése tevékenységek értékelése
v
A gyermekek fejlődésének nyomon követése, a
személyiséglapok használati rendje:
·
A gyermekek fejlődésének nyomon követése az
óvónők feladata.
·
Minden gyermek fejlődését azonos
személyiséglapon követjük, melyet a nevelőtestület dolgozott ki, és tartalma
titkosan kezelendő!
·
A személyiséglap anamnézist és a
legfontosabb fejlődési mutatókat tartalmazza. Megváltoztatásához a
Nevelőtestület 50%-a + 1 fő írásos javaslata szükséges.
·
Az anamnézis felvételére a gyermek óvodába
lépését követően légkésőbb két héttel sort kell teremteni. A személyiséglap
vezetése folyamatos.
v
A gyermekek mérése
·
A gyermekek mérésénél a puha mérőeszközök
használatát alkalmazzuk az egyes nevelési területek vizsgálatához.
·
A mérőeszközök alkalmazása minden pedagógus
számára kötelező.
·
A mérőeszközök összesítése, értékelése a
csoportban dolgozó óvodapedagógusok feladata. Minden összesített eredményről az
óvodapedagógusok a nevelőtestületi értekezleten kötelesek beszámolni.
·
Az iskolába készülő gyermekek kimeneti
mérésen vesznek részt, mely tesztlapokból áll. Ezen tesztlapok kitöltési ideje
minden év februárja. A tesztlapok azokat az alapvető képességeket vizsgálják,
melyek az iskolai életmódhoz feltétlenül szükségesek és óvodai módszerekkel
mérhetők.
v A pedagógiai munka mérése
·
Egységesen kidolgozott szempontsor alapján,
az éves munkatervben rögzített nevelési területeket minden óvónő önvizsgálattal
ellenőrzi és értékeli. Az értékelés elkészítésének ideje június közepe.
·
Az önértékelés eredményeként alakítja ki a
nevelőtestület a következő nevelési év kiemelt feladatait.
Amely készült
az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról 2006. évi LXXI. törvény
módosításának megfelelően.
Kt. 40. § (11)
- „… Az intézményi minőségirányítási programnak tartalmaznia kell az intézményben vezetői feladatokat ellátók, továbbá a pedagógus munkakörben foglalkoztatottak teljesítményértékelésének szempontjait és az értékelés rendjét. …”
- „A minőségirányítási programban rögzíteni kell a teljes körű intézményi önértékelés periódusát, módszereit …”
A
pedagógus-teljesítményértékelés meghatározása: Az egyének, s ez által a szervezet hatékony működését támogató,
objektív célok értékelésén alapuló módszer, mely a szervezeti célokat támogató
kulcstevékenységekre koncentrál.
A pedagógus-teljesítményértékelés alapelvei: A pedagógus munka
értékeinek feltárása a még jobb eredmény elérése érdekében történik.
- A fejlesztő szándék elve:
Cél: az egyéni
és intézményi szintű munka javítása:
Ø A sikeres teljesítmény és
az eredményes munka kimutatása
Ø A problematikus területek
azonosítása, a teljesítmény javítására irányuló célok kijelölése
Ø Egyértelmű kimutatása a
vizsgált területeken elért jó, és gyenge teljesítmények közötti különbségnek
Ø Az egyéni teljesítmény
változásának kimutatása
- A konszenzusság elve:
Az
alkalmazotti közösség minden tagja érti és elfogadja, magára nézve kötelezőnek
tekinti a megalkotott rendszert.
- A sokoldalúság elve
Egyértelmű
meghatározása a vizsgálandó területeknek, az azt vizsgáló módszereknek, és
kritériumrendszernek.
- Méltányosság elve
Ø Objektivitásra törekvés
Ø Az érintett bevonása az
értékelési folyamatba
Ø Az érintett számára a róla
felvett minden adat hozzáférhetőségének biztosítása
Ø Az érintettnek lehetőség
biztosítása véleményének kifejtésére
- Az elméleti megalapozottság elve
Ø A teljesítményértékelés
során a nemzetközi irodalomban elfogadott, gyakorlatban bevált mérőeszközök
alkalmazása
Ø A teljesítményértékelés a szakmai valamint a működési kritérium
elvárásainak az evidenciája
A pedagógus-teljesítményértékelés céljai a
szervezet szempontjából:
1.
Megalapozza a személyi döntéseket
·
kiváló teljesítményű munkatársak megtalálása
·
gyengén teljesítők meghatározása
·
a teljesítésekhez szükséges képzések meghatározása
·
a munkafegyelem javítása
2.
Egyének fejlesztése
3.
Óvodapedagógusok motiválása
4.
Hatékonyságvizsgálat
5.
Utánpótlás-tervezés
6.
Ellenőrzés, értékelés
7.
Teljesítménycélok eléréséhez kötött finanszírozási rendszer
működtetése
8.
Hozzásegít a munkateljesítmények pontosabb leírásához
9.
Lehetővé teszi a munkahelyi beválás előrejelzését
10. Javítja az intézmény
szervezetfejlesztési és problémamegoldó képességét, azzal, hogy meghatározhatók
a fejlődéshez szükséges kompetenciák, és megkülönböztethetők a hatékony
munkatársak a kevésbé hatékonyaktól
11. Konkrét visszajelzést ad a
munkatársaknak mind a munkaviseletükről, mind a munkateljesítményükről. Ennek
alapján a megismert gyengeségek korrigálása, az erősségek továbbfejlesztése.
12. A szervezet
teljesítményszintjének emelkedése, a szervezet távlati céljaihoz és
stratégiájához kapcsolódó egyéni munkacélok meghatározása által.
13. Fejlődik a szervezeti
kultúrája az egyéneket értékelő megbeszélés személyességén keresztül, a módszer
átadhatóvá teszi az intézmény kulturális értékeit, speciális szakmai és etikai
szempontjait.
A pedagógus-teljesítményértékelés területei,
részterületei:
-
A pedagógus dokumentációja: tanügy-igazgatási
(mulasztási napló, étkezési nyilvántartó)szakmai (csoportnapló,
személyiséglapok, óvodai szakvélemény, bemeneti-kimeneti mérés dokumentumai,
IMIP keretében elkészített mérőlapok)
-
A szabályzatok betartása: szakmai (Helyi Nevelési
Program, Intézményi Minőségirányítási Program), működési:(Szervezeti Működési
Szabályzat, Tűzvédelmi Szabályzat, Munkavédelmi Szabályzat)
-
Nevelő-fejlesztő munka: HOP szellemiségének
tükröződése a gyakorlatban, tehetséggondozás, felzárkóztatás,
nevelés-fejlesztés hatékonysága
-
A pedagógus felkészültsége:
továbbképzéseken
való részvétel, kötelező-önként vállalt
-
Egyéb megbízatások,
feladatvállalások: jelölt-önként vállalt
A pedagógus-teljesítményértékelésben közreműködők:
-
Az SZMSZ-ben meghatározott intézményi vezetőség
-
Az óvodapedagógusok
-
Az óvoda egyéb pedagógus munkakörben alkalmazottjai
-
Pedagógus-teljesítményértékelési módszerek
Abszolút, egyéneket értékelő módszerek alkalmazás
-
Ellenőrzés
-
Önértékelés
-
Értékelő beszélgetés
-
Áttekintő leírás
A pedagógus-teljesítményértékelés menetének
szabályai:
-
Az intézmény alkalmazott pedagógusainak teljesítmény-értékelésére 5
évente legalább kétszer kerül sor, az éves munkatervben meghatározottak
alapján.
-
Új dolgozók esetében alkalmazásuk kezdő idejétől, soron kívül.
-
Az intézményvezető értékelése öt éves ciklus esetén a negyedik évben
történik külön szabályok alapján.
Az intézményvezetőre vonatkozó külön szabályok:
-
Az intézményvezető önértékelésének alapja a vezetői pályázata,
amelynek figyelembe vételével készíti el az önértékelését.
-
Önértékelésében a vezetői feladatok négy rendszerének elemzését végzi:
munkáltatói, pedagógiai, tanügy-igazgatási, gazdálkodási.
-
A vezetői teljesítmény-értékelés másik eleme a partneri
elégedettségvizsgálatok eredményei
-
A vezetői teljesítmény-értékelést a nevelőtestület tagjai fogadják
el, majd ezután kerül a vezető munkáltatójához.
A pedagógus-teljesítményértékelés folyamatának
szabályozása
v Előkészítő szakasz:
1.
Az ellenőrzési és értékelési terv elkészítése (szempontok a
személyek kiválasztásához)
2.
A munkatervjavaslatban szerepeltetett ellenőrzési és értékelési
terv ismertetése
3.
Az értékelés céljának és az adott nevelési évben a
teljesítményértékelésben résztvevő óvodapedagógusok nevének a kihirdetése
4.
Az önértékelő lapok, a kitöltési útmutató és az értékelési
szempontok kiosztása az évnyitó nevelőtestületi értekezleten
5.
Az értékelési folyamat ismertetése
v A teljesítményértékelés
menete
1.
Az értékelő beszélgetés időpontjának kijelölése személyenként
2.
Az értékelő beszélgetés menetének ismertetése
3.
Az önértékelő lap beadási határideje
4.
Az óvodavezetés megismeri az értékelőlapot, elkészíti a reagálásait
a rendelkezésre álló adatok alapján
5.
A beszélgetés lebonyolítása.
-
A pedagógus szóbeli kiegészítése a kitöltött laphoz.
-
Az értékelő óvodavezetőségi tag kérdései az értékelésben érintett
óvodapedagógus által elmondottak egyértelmű értelmezéséhez (az önértékelés
válaszaival kapcsolatos értelmező kérdések tisztázása már az előkészítés során
megtörténik, itt csak a kiegészítés indokolhat újabb kérdéseket)
-
Az intézményvezető értékeli az önértékelés egyes pontjaira adott
válaszok tartalmát, állításait a korábban felsorolt és más forrásokból vett
adatokkal támasztja alá
-
Az intézményvezetői értékelésről jegyzőkönyv készül, amely
tartalmazza az érintett óvodapedagógus észrevételeit a vezetői
megállapításokkal kapcsolatban, valamint azokat a feladatokat, amelyeket az
értékelés során az érintett óvodapedagógus az intézményvezetőségtől kap
-
Az önértékelő lap és a jegyzőkönyv az érintett óvodapedagógus
személyi anyagában kerül.
A PEDAGÓGUS TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉSE
A pedagógus neve, munkaköre:
Értékelési szempontok
|
Megvalósulás mértéke
|
Megjegyzés/indok
| |||
Erős-sége
|
Átlagos
|
Javí-tandó
| |||
1
|
DOKUMENTÁCIÓS MUNKA
|
|
|
|
|
1.1
|
Mulasztási napló vezetése
|
|
|
|
|
1.2
|
Egyéb tanügyi dokumentáció
/jegyzőkönyv
|
|
|
|
|
1.3
|
Csoportnapló vezetése
|
|
|
|
|
|
Tervező munka
|
|
|
|
|
|
Értékelő munka
|
|
|
|
|
1.4
|
Személyiséglapok vezetése
|
|
|
|
|
|
Tervező munka
|
|
|
|
|
|
Értékelő munka
|
|
|
|
|
1.5
|
Bemeneti – kimeneti mérés
dokumentumának vezetése
|
|
|
|
|
|
Tervező munka
|
|
|
|
|
|
Értékelő munka
|
|
|
|
|
1.6
|
Óvodai szakvélemény készítése
|
|
|
|
|
|
Tervező munka
|
|
|
|
|
|
Értékelő munka
|
|
|
|
|
2.
|
NEVELŐ-FEJLESZTŐ MUNKA
|
|
|
|
|
|
Tehetséggondozás
|
|
|
|
|
|
Felzárkóztatás
|
|
|
|
|
|
Nevelés-fejlesztés hatékonysága
|
|
|
|
|
3.
|
SZABÁLYKÖVETÉS
|
|
|
|
|
3.1.
|
Munkaköri feladatok betartása
|
|
|
|
|
3.2.
|
Pontosság – munkába érkezés
|
|
|
|
|
3.3.
|
Határidők betartása
|
|
|
|
|
3.4.
|
Szabályzatokban leírtak betartása
|
|
|
|
|
3.5.
|
A munkatervben megjelölt
feladatok végrehajtása
|
|
|
|
|
3.6.
|
Együttműködési kötelezettség
teljesítése
|
|
|
|
|
3.7.
|
Kötelező továbbképzések
teljesítése
|
|
|
|
|
4.
|
KAPCSOLATOK, EGYÜTTMŰKÖDÉS
|
|
|
|
|
4.1.
|
Konfliktus kezelés
|
|
|
|
|
4.2.
|
Kapcsolattartás a szülőkkel
|
|
|
|
|
4.3.
|
Kapcsolattartás az
óvoda-vezetéssel
|
|
|
|
|
4.4.
|
Kapcsolattartás a többi óvónővel
|
|
|
|
|
4.5.
|
Kapcsolattartás a technikai
dolgozókkal
|
|
|
|
|
4.6.
|
Az intézmény külső képviselete
|
|
|
|
|
4.7.
|
Kompetenciák
|
|
|
|
|
|
Megbízhatóság
|
|
|
|
|
|
Felelősségvállalás
|
|
|
|
|
|
Kommunikáció
|
|
|
|
|
|
Együttműködés
|
|
|
|
|
|
Konfliktuskezelés
|
|
|
|
|
|
Problémamegoldás
|
|
|
|
|
|
Stressz-tűrés
|
|
|
|
|
4.8.
|
Innovációs magatartás
|
|
|
|
|
A TELJESÍTMÉNY-ÉRTÉKELÉS FOLYAMATÁBRÁJA
1. Előkészítő
szakasz



(szempontok a
személyek
kiválasztásához)
![]() |


Ellenőrzési és
értékelési terv

![]() |



![]() |


Résztvevő
kollégák

![]() |



![]() |














![]() |




![]() |






menetének ismertetése
![]() |


![]() | |||
![]() |



önértékelő lap Int.
vezetőség jegyzőkönyv
A
beszélgetés lebonyolítása Érintett
óvónő
4. Intézményi sikerkritériumok
A fenntartói Önkormányzati
Minőségirányítási Program meghatározza az intézmény felé támasztott elvárásait.
Elsősorban ezeknek az elvárásoknak kell megfelelnie az intézménynek ahhoz, hogy
sikeresnek érezze magát.
A sóskúti Dimbes-dombos Óvoda sikeresen
működik, ha:
·
Jogszerűen és törvényesen működik minden
területen, a maximális csoportlétszámokat, a hátrányos
megkülönböztetés tilalmát, a balesetvédelmet, a minimális (kötelező)
felszerelési és eszközjegyzékben foglaltakat illetően.
·
A nevelők a gyermekek egyéni, differenciált
folyamatos fejlesztésével garantálni tudják a személyiség teljes gyermeki
személyiség fejlődését.
·
A sajátos nevelési igényű gyermekek
esetében az egyes problémák száma csökken.
·
Megőrzi intézményi profilját, sokszínű
óvodai tevékenységet, programot kínál. A jövőképében vázolt feladatait
maradéktalanul megvalósítja.
·
Az intézmény rugalmasan alkalmazkodik a
felmerülő változásokhoz, mivel innovatív, stabil nevelőtestülettel rendelkezik.
Az intézmény dolgozói kihasználják a továbbtanulás lehetőségeit.
·
Az intézmény képes nyomon követni minden
gyermek körülményeit gyermekvédelmi szempontból. Hatékony a gyermekvédelmi munka,
azaz azok jutnak szociális támogatáshoz, akiknek rászorultságáról az óvoda
dolgozói meggyőződtek.
·
Az egyéni személyiséglapok megmutatják a
hozzáadott értékeket, azaz számszerűsíthető és reális eredmények születnek a
gyermekek kimeneti mérésekor.
·
Az intézmény a partneri igényeket,
elégedettséget, és elégedetlenséget felmérve kizárólag a minőséget szolgáló
objektív tények alapján tervezi meg az újabb irányokat.
5. Érvényességi rendelkezések
·
A Dimbes-dombos Óvoda
Intézményi Minőségirányítási Programját 2004 Szeptember 1-től működteti az
intézmény alkalmazotti közössége.
·
Az Intézményi
Minőségirányítási Program 2008. június hóban módosításra került a Kt. 40§ (11) módosításának megfelelően.
·
A Dimbes-dombos Óvoda
Intézményi Minőségirányítási Programja érvényes visszavonásig.
Felülvizsgálatára kétévenként kerül sor, amikor mód van a változtatásokra.
·
A Dimbes-dombos Óvoda
Intézményi Minőségirányítási Programja megváltoztatásának menete:
-
A vizsgálati eredmények
során határozat született a megváltoztatásról.
-
A határozat legalább az
alkalmazotti közösség 50%-a + 1 fő támogatta.
-
Előterjesztést készít a
minőségi vezető.
-
A változtatást
minősített többség – a szavazók 2/3-a (felfelé kerekítve) megszavazta.
6. Legitimációs záradék
1.
Az Alkalmazotti közösség elfogadta:……………………………………………………...
aláírás
dátum
2.
A szülői szervezet véleményezte:…………………………………………………………
aláírás
dátum
3.
A Képviselő-testület jóváhagyta:…………………………………………………………
aláírás
…………………………………………
dátum
Sóskút,
2010-11-05.
Bereczkiné Ulehla Anna
intézményvezető
Hivatalos példányok találhatók:
1.
Sóskút Községi
Önkormányzat
Polgármesteri Hivatal
2.
Dimbes-dombos Óvoda
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése